5 miljoen auto’s in 2014
Marchionne komt met dit getal in het interview met Automotive News.
Pikant detail is dat het aandeel van Chrysler bij dit grote getal niet omhoog zal gaan, maar zelfs wat kleiner zal worden vanwege een kleinere productiecapaciteit. In de VS zullen er minder fabrieken open blijven terwijl er in Europa geen enkele dicht zal gaan. Dat klinkt volgens ons als een scenario waarin de kansen voor merken als Alfa Romeo en Lancia juist zullen groeien i.p.v. krimpen, ware het niet dat Marchionne aangeeft dat de Amerikaanse situatie gezonder zal zijn dan de Europese. Volgens de CEO is dit te danken aan een flinke herstructurering die door de Obama administratie in gang is gezet.
Staat dat gelijk aan meer Amerikaanse investeringen door FGA-Chrysler en minder Europese en dus Italiaanse? Zal Marchionne er voor kiezen om zijn vingers niet te veel aan Europa te branden omdat protectionisme hier zegeviert? Laten we hopen van niet want dan zijn Alfa Romeo en Lancia inderdaad de merken die als eerste de rekening betalen. We gaan er nog steeds van uit dat deze 5 miljoen mede dankzij de Italiaanse merken tot stand zal komen.