FGA verkoopcijfers Italië november 2009

AE verkoopcijfers IT

Al een half jaar lang is er nu sprake van een sloopregeling in Italië. Minister van economische ontwikkeling Claudio Scajola laat in zijn commentaar op de ontmoeting gister met Marchionne, nu weten dat er inderdaad een afbouw zal komen op deze regeling om zo een gezonde markt situatie geleidelijk aan weer terug te krijgen. Men is zich binnen de regering momenteel aan het beraden op het totale plan voor 2010. Volgens Scajola liggen FGA en de regering Berlusconi momenteel op 1 lijn aangaande dit onderwerp.

Tijdens de maand november zijn er in Italië in totaal 182.976 nieuwe auto’s verkocht. Een toename van 31,25%. Volgens het UNRAE heeft de aankondiging van een voortzetting van de subsidie ook stimulerende werking gehad op de verkopen tijdens de elfde maand. FGA deed het opnieuw uitmuntend met een toename van 27,64% voor deze maand in vergelijking met november vorig jaar. FGA verkocht 55.661 nieuwe voertuigen. Vorig jaar waren dat er 43.609 in november. Het Italiaanse marktaandeel staat momenteel op 30,42%. Ongeveer gelijk aan vorig jaar toen het voor de consument nog geen crisis was. Over de periode vanaf januari tot nu toe is dat aandeel zelfs met een procent toegenomen t.o.v. die periode vorig jaar. 655.850 auto’s met een FGA automerk logo zijn tot nu toe verkocht sinds begin 2009.    

FIAT:

nov.2009: 42.988   nov.2008: 34.116  

+26,01%=23,49% martkaandeel t.o.v. 24,47% in nov.2008

jan./nov.2009: 507.974   jan./nov.2008: 507.929

0,01%=25,51% marktaandeel t.o.v. 25,15% over dezelfde periode in 2008 

Punto/Grande Punto:  

nov.2009: 16.356   nov.2008: 10.222

jan./nov.2009: 167.608   jan./nov.2008: 147.201

Panda:  

nov.2009: 14.040   nov.2008: 11.066  

jan./nov.2009: 158.765   jan./nov.2008: 137.541

500:

nov.2009: 5218   nov.2008: 5208

jan./nov.2009: 76.148   jan./nov.2008: 88.900

Bravo:

nov.2009: 2448   nov.2008: 1871

jan./nov.2009: 36.734   jan./nov.2008: 41.114

Croma:

nov.2009: 444   nov.2008: 518

jan./nov.2009: 10.372   jan./nov.2008: 20.430

Sedici 4×4:

nov.2009: 592   nov.2008: 1196

jan./nov.2009: 9184   jan./nov.2008: 12641

Sedici 4×2:

nov.2009: 153   nov.2008: 64

jan./nov.2009: 2355   jan./nov.2008: 447

Idea:

nov.2009: 718   nov.2008: 652

jan./nov.2009: 8312   jan./nov.2008: 13.865

Multipla:

nov.2009: 843   nov.2008: 1043

jan./nov.2009: 8366   jan./nov.2008: 15.687

Qubo:

nov.2009: 947   nov.2008: 516

jan./nov.2009: 11.460   jan./nov.2008: 1501

Doblò:

nov.2009: 544   nov.2008: 355

jan./nov.2009: 4973   jan./nov.2008: 5603

Ulysse:

nov.2009: 40   nov.2008: 30

jan./nov.2009: 1272   jan./nov.2008: 1806

LANCIA: 

nov.2009: 8914   nov.2008: 5775  

+54,35%=4,87% martkaandeel t.o.v. 4,14% in nov.2008

jan./nov.2009: 94.712   jan./nov.2008: 87.452

+8,30%=4,76% marktaandeel t.o.v. 4,33% over dezelfde periode in 2008 

Ypsilon:

nov.2009: 4707   nov.2008: 2884

jan./nov.2009: 46.854  jan./nov.2008: 51.717

Musa:

nov.2009: 2954   nov.2008: 1099

jan./nov.2009: 27.110  jan./nov.2008: 24.357

Delta: 

nov.2009: 1183  nov.2008: 1641

jan./nov.2009: 19.057   jan./nov.2008: 8616

Phedra:

nov.2009: 77   nov.2008: 128

jan./nov.2009: 1614   jan./nov.2008: 2421

AlfaRomeo:

nov.2009: 3708   nov.2008: 3642 

1,81%=2,03% martkaandeel t.o.v.2,61% in nov.2008

jan./nov.2009:52.002   jan./nov.2008: 49.458

+5,14%=2,61% marktaandeel t.o.v. 2,45% over dezelfde periode in 2008

MiTo:

nov.2009: 2295   nov.2008: 1856

jan./nov.2009: 27.528   jan./nov.2008: 6389

159:

nov.2009: 703 (waarvan 459 Sportwagon)   nov.2008: 649 (waarvan 388 Sportwagon)

jan./nov.2009: 12.588 (waarvan 7314 Sportwagon)   jan./nov.2008: 20.191 (waarvan 11.801 Sportwagon)

Brera:

nov.2009:    nov.2008:

jan./nov.2009:   jan./nov.2008:

Spider:

nov.2009: 34  nov.2008: 11

jan./nov.2009:    jan./nov.2008:

GT:

nov.2009:    nov.2008:

jan./nov.2009:    jan./nov.2008:

8c Competizione coupé/spider:

nov.2009:    nov.2008:

jan./nov.2009:    jan./nov.2008:

Maserati:

nov.2009: 22   nov.2008: 38  

-42,11%=0,01% martkaandeel t.o.v. 0,03% in nov.2008

jan./nov.2009:560   jan./nov.2008: 775

-27,74%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2008

GranTurismo:

nov.2009: 14   nov.2008: 21

jan./nov.2009: 366  jan./nov.2008: 515

Quattroporte:

nov.2009: 8   nov.2008: 17

jan./nov.2009: 193   jan./nov.2008: 252

Ferrari:

nov.2009: 29   nov.2008: 38 

-23,68%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,03% in nov.2008

jan./nov.2009:602   jan./nov.2008: 627

-3,99%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,03% over dezelfde periode in 2008

California:

nov.2009: 21   nov.2008:

jan./nov.2009: 191   jan./nov.2008:

F430:

nov.2009: 3  nov.2008: 20

jan./nov.2009: 267   jan./nov.2008: 422

[nggallery id=119]

Deel dit artikel:

6 gedachten over “FGA verkoopcijfers Italië november 2009

  • 3 december 2009 om 10:09
    Permalink

    Duidelijk mogen zijn dat Alfa alleen nog de MITO heeft om de aantallen op peil te houden. Dit is natuurlijk heel erg. Snel komen met de Giulietta de opvolger van de 159 de giulia een nieuw grote alfa 169 een nieuwe GT en minimaal nog 2 modellen.
    In Europa doet alfa het dit jaar half zo goed als in 1999/2000 in Nederland zijn de aantallen Alfa Romeo gedaalt van bijna 10.000 per jaar (1999) tot nog geen 2.000 stuks (http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Alfa Romeo)! Ongelovelijk..

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 10:53
    Permalink

    Puur het effect dat het hele bedrijf bijna op de fles ging in 2003. Ook Lancia verkocht altijd veel meer. We zijn nu op de weg terug.

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 15:08
    Permalink

    “Op de weg naar terug”. Wordt wel allemaal vertraagd door uitstel van nieuwe modellen, op de Giulietta na. Op zulke lage aantallen kan je geen positieve business case maken. Vrij verschrikkelijk wat FGA na laat te doen voor Alfa en Lancia. Een ontwikkelsnelheid van nieuwe auto’s die verbijsterend laag is en dan verbaasd zijn dat die twee merken lage productieaantallen kennen. Met als reactie: we gaan nadenken wat het DNA is van de twee merken om over een langere tijd wellicht weer met nieuwe modellen te komen, dan kansen aan te grijpen om op gemodificeerde platforms van Chrysler in ieder geval synergie en de broodnodige snelheid te maken (als ik je berichten goed begrijp).
    Ik bewonder je optimisme Mattia, maar ik wordt na de berichten van de afgelopen dagen behoorlijk somber.

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 15:35
    Permalink

    Klinkt logisch wat jij zegt Rafael. Maar twee merken met geschiedenis en een bak aan potentieel in de vorm van DNA dumpen in ruil voor een noodlijdend Amerikaanse merk lijkt me sterk.

    Het mooiste zou juist zijn (en ik geloof dat dat juist gaat gebeuren) dat FGA met AR en Lancia niche modellen van top kwaliteit zal maken die een select deel van de markt gaan bezetten. Hoge volumes onderin. Lage volumes bovenin. In dat geval is een langere aanloop naar nieuwe ontwikkelingen juist een prima business case.

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 15:56
    Permalink

    Ik waardeer het rasoptimisme in jou, Mattia, maar deze cijfers vertellen mij andere dingen… Als je de Mito uit de cijfers laat, verkoopt Alfa ook in Italie helemaal niets meer..
    In nederland kan je dat nog rechtpraten met het Kroymans debacle, maar daar hebben ze in italie geen last van.

    De Giulietta is een laatste strohalm natuurlijk die een jaar te laat komt…
    De Mito kom ik in nederland trouwens nauwelijks tegen… heb nou niet het idee dat dit een kaskraker is…

    Beantwoorden
  • 3 december 2009 om 16:16
    Permalink

    Kaskrakers bestaan überhaupt niet vandaag de dag. Je komt nauwelijks nieuwe auto’s tegen in NL op het moment.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.