De super ‘hybride’ (turbo) komt er aan
Ferrari is druk aan het werk momenteel om boven de machtige 458 Italia een nieuw model te plaatsen. De opvolger van de Enzo.
Het gaat natuurlijk om een ‘formule 1 wagen voor op de weg’. Daarom gaat het bijna iedereen boven de pet en staat niet iedereen elke ochtend op met de gedachte; ‘Wanneer komt de nieuwe Enzo nou?” Dat ligt bij een Alfa 149, Milano, P490 en hoe die ook gaat heten wel anders. Toch is er, mits je stinkende rijk bent, een reden om stiekem naar deze supercar te verlangen, die naar verwachting alle andere bestaande supercars op deze wereld gaat overtreffen. De ‘FX70’ wordt namelijk behoorlijk groen en zuinig. Je kunt er straks dus gerust mee naar je zakelijke afspraakjes en je zwaait nog even vriendelijk naar Camiel terwijl je vol gas door Den Haag rijdt. De nieuwe über Ferrari krijgt namelijk ‘gewoon’ een V8…met trubo’s!
De ontwikkeling van de auto kent volgens insiders drie pijlers: Een laag gewicht, veel vermogen en een relatief laag verbruik en dito uitstoot. Eigenlijk gaat het wat dat laatste betreft over downsizing omdat het zou gaan om een V8 met dubbele turbo in plaats van een traditionele V12. Ferrari staat echter bij deze insteek voor een probleem in de vorm van een groot turbogat. MultiAir zou dan het eerste zijn waar je aan denkt als perfecte oplossing voor dit ‘eeuwenoude’ probleem. Ferrari heeft echter inmiddels al aangegeven dat MultiAir niet geschikt zou zijn voor de beoogde cijfers die de Modenesen willen halen. Ferrari zou daarom werken aan een ultieme ‘hybride turbo’. Deze techniek van een elektronische ondersteunde turbo bestaat al lang, maar is nog nooit geschikt gemaakt voor de mega prestaties die de firma uit Maranello in gedachten heeft. Daar wordt momenteel dus aan een nieuwe generatie gewerkt die nog niet eerder op de weg is gezien. Dat zou na MultiAir een nieuwe Italiaanse primeur op het gebied van ‘downsizing’ betekenen. Dit keer in zeer hoge sferen.
Dit knappe staaltje techniek zal namelijk worden ondergebracht in een ultra lichte constructie met een ideale gewichtsverdeling. De nieuwe Ferrari zal vol carbon zitten en daarmee eerder doen denken aan zo’n gillende machine die je het liefst in wedstrijdverband door een tunnel in Monaco hoort gaan… Binnenkort kun je dat zelf dus ook. Met deze nieuwe dimensies zal deze auto namelijk maar liefst 366 kg lichter worden dan de Enzo. De ‘F70’ zal daardoor maar 1000 kg wegen. Met een motor en remmen die rechtstreeks uit de F1 lijken te komen is het verbluffende resultaat nu al iets om naar uit te zien.
De 458 Italia is al een opzienbarende innovatie, maar Ferrari gaat zoals we dat van ze gewend zijn verder.., veel verder.