Is bij FGA alles onder controle?

FGA polemiche

Het antwoord is ja. Maar als er in Italië met modder gegooid wordt gaat het er hard aan toe.

Nu ook in aanloop naar het overleg aanstaande dinsdag tussen Marchionne, Scajola en CISL afgevaardigden. Alles, maar dan ook alles wordt in de strijd geworpen om FGA voor het blok te kunnen zetten. Als in een gladiatorengevecht worden daarvoor de meest bizarre middelen voor aangewend. En laat dat nu ook net de virtuele presentatie van de nieuwe Alfa Romeo als eerste torpederen. Dit komt vlak na het bericht dat de ‘Milano’ waarschijnlijk geen Milano zal heten. FGA komt door dit alles volgens ons nu in een wirwar van ongelukkige aantijgingen terecht. Hét nadeel als je het ons vraagt, van een langdurige aanloop richting een marktintroductie.  

De ellende van deze communicatieve chaos, is dat vele autonieuwssite dankbaar van de gelegenheid gebruik maken, om bijvoorbeeld een merk als Alfa Romeo keihard uit te lachen. Dat klinkt ongeveer zo: “vHAAAAg, vHAg, vHAg, vHAg, vHAAAAg, vHAg, vHAg!! Je kent inmiddels de sites wel die het gooien op een goede smakelijke bak, omdat Italianen zelfs ruzie zouden maken tijdens de ontwikkeling van een nieuwe auto. Dat gaat dan onder het begeleidende commentaar dat men in Turijn ‘niet zo snel is met auto’s ontwikkelen’, mede door allerlei gebekvecht en haantjesgedrag. En zo zijn er meer sites en bladen die dankbaar van de gelegenheid gebruik maken. De werkelijkheid ligt echter een stuk genuanceerder zoals je kunt lezen bovenaan dit stuk.

Volgens de roddel zouden verschillende media al in het bezit zijn van promotiemateriaal van de Milano die geen Milano heet, maar zou FGA in verband met veel problemen nu wanhopig bedelen om die niet de ether in te gooien. Ook zou Marchionne nu nog het interieur afgekeurd hebben van de nieuwe Alfa (..sure). Aangezien regeringsplannen en AIVD geheimen vandaag de dag nog eerder op straat liggen (…en wij nog niets hebben ontvangen), zou het ons echt heel erg verbazen als het eerste zo is. Dat laatste is zulk een grote “BS”, dat het begrip ‘onzin’ volgens ons vanaf vandaag een nieuwe dimensie heeft gekregen.   

Wat wel zo is -en dat beweerden we tijdens de heisa om de fabriekskiekjes van de nieuwe Alfa ook al- is dat FGA er volgens ons goed aan zou doen, om de communicatie een stuk strakker te reguleren. ‘Wie zegt wat en wanneer, en hoe voorkomen we onnodige uitlek praktijken? Wat doen we tot slot als dat onverhoopt wél gebeurt?’ Andere grote autofabrikanten doen dat inmiddels een stuk handiger.

De nieuwe Alfa Romeo zal geen vertraging oplopen, en meer details over de auto zelf verwachten we binnen zeer afzienbare tijd. We hopen in ieder geval dat deze week de beste beslissing zal worden genomen voor FGA, Italië en haar werknemers.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Is bij FGA alles onder controle?

  • 29 november 2009 om 19:00
    Permalink

    Ik zie zojuist op autoblog staan dat de nieuwe Alfa Romeo Giulietta gaat heten. Ik weet het, het zijn geruchten. Persoonlijk vond ik de naam Milano stoerder klinken. Misschien moet Alfa Romeo toch maar in Milaan blijven, zodat de naam Milano gehandhaafd kan blijven.

    Wat vinden de andere medelezers ervan?

    Beantwoorden
  • 29 november 2009 om 19:03
    Permalink

    Giulietta lijkt me echt heel sterk en is ook niet op info gebaseerd.

    Het zou me niet eens verbazen als de auto gewoon Milano zal heten. Maar er zijn veel meer namen de bedenken.

    Welke?

    Beantwoorden
  • 29 november 2009 om 19:17
    Permalink

    Giulietta lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar met de Giulia als zijn grotere broer, is het wel een optie voor FGA. Ik denk ik dat de auto gewoon Milano gaat heten…

    Beantwoorden
  • 29 november 2009 om 19:40
    Permalink

    De nieuwe Alfa Romeo krijgt zo wel veel media aandacht. 😀

    Zojuist zag ik op Alfaforum een foto staan waarop de voorkant van de nieuwe AR staat. Ik weet niet of het photogeshopt is, maar ik wil jullie deze niet onthouden.

    http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=14409&page=67

    Als ik bovenstaande foto met de foto’s vergelijk die genomen zijn in de fabriek. Valt mij het op dat de onderkant van de bumper anders is geworden. De koplampen zien er ook anders uit, maar zeker weet ik het niet.

    Beantwoorden
  • 29 november 2009 om 20:04
    Permalink

    @Reginald: Ik dacht ook meteen aan de extra media aandacht 😛 . De afbeelding op Alfaforum is een oude photoshop van progetto940.it.

    Beantwoorden
  • 29 november 2009 om 21:42
    Permalink

    Autobladen en dan met name bladen die maandelijks of tweewekelijks uitkomen krijgen materiaal van auto’s (bijna) ALTIJD ruim van te voren binnen. In het maken van een blad gaat veel tijd zitten en fabrikanten willen natuurlijk wel dat als er een blad uitkomt dat hun nieuwe model er zo snel mogelijk instaat.

    Daarom krijgen ze ruim van tevoren alle informatie opgestuurd. Want het is natuurlijk heel mooi als je nieuwe model op de voorpagina kan schitteren.

    In het geval van de Milano/Giulietta/149 zouden vanaf morgen de foto’s openbaar gemaakt mogen worden, als je een tijdschrift hebt moet je ze dan wel op tijd in huis hebben, anders moeten de lezers er een extra maand/2 weken op wachten.

    Beantwoorden
  • 29 november 2009 om 23:41
    Permalink

    Giuletta?

    Waarom niet. Voor mij kan het wel. Ik herinner me nog levendig het geluid van de 1.8 (nuovo) van ons vader 😉
    Op autoblog hadden sommigen er precies nog nooit van de naam gehoord… kleuters…

    Beantwoorden
  • 30 november 2009 om 09:06
    Permalink

    @AX: Kan kloppen al is dit in het stuk hierboven niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat veel bladen nu beweren het in bezit te hebben terwijl het niet zo is. 😉

    Beantwoorden
  • 30 november 2009 om 11:32
    Permalink

    Automotive News heeft alleen maar het volgende gezegd:
    “The decision left some monthly magazines scrambling as they had already received pictures of the car, which was badged the Milano.”

    Beantwoorden
  • 1 december 2009 om 16:40
    Permalink

    Autoweek beweerde enkele weken geleden al een zilvergrijze Milano aangeraakt te hebben. En er zelf gekiekte foto’s ervan in bezit te hebben. Wachtende op het mogen vrijgeven van de foto’s.

    Beantwoorden
  • 1 december 2009 om 17:47
    Permalink

    Ik geloof het wel. Zij zijn ook de enige die tot nu wisten te melden dat de structuur van het plastic van de portierbekleding een soort “asfaltstructuur” heeft. Als je als Autoweek zoiets kunt melden moet je de Milano toch zeker op 30 centimeter afstand hebben kunnen bekijken.

    Ben benieuwd of het uiteindelijk ook waar blijkt te zijn.
    Daarbij waren ze geloof ik eerlijk genoeg om er bij te zeggen dat ze er niet alleen waren maar ook enkele conculegas.

    (Hard maken kan ik niet meer, bij mij zit de Autoweek wekelijks in de leesmap. Desbetreffend nummer is dus alweer de deur uit 😉 )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.