Beste minister; Kijk a.u.b. naar de feiten en de cijfers!
Marchionne’s antwoord op het felle betoog van minister Claudio Scajola van economische ontwikkelingen is kort maar krachtig;
“In mijn opinie en uit eigen ervaring weet ik, dat als je termen gebruikt zoals de minister ze gebruikte, je eerst doordrongen moet zijn van de eigenlijke feiten. Als je die eenmaal weet, zou je namelijk wel anders praten.” Met deze woorden geeft Marchionne aan dat een fel debat slechts op basis van een standpunt en niet met een mogelijke oplossing als doel, het slechtste is wat de politiek nu zou kunnen doen. Op Alfablog.nl deden wij deze zomer al melding van een waarschuwing hiervoor door de CEO van FGA-Chrysler. Marchionne blijkt ook hierin een visionair en ervaringsdeskundige. Bovendien komt de kritiek op Scajola niet alleen uit FGA hoek. Zelfs bonden en werknemers kijken met argwaan naar hoe de nodige geldbedragen worden toegestopt aan de verschillende bedrijven rond de fabriek (toeleveranciers). Geld wat lijkt te verdwijnen in diepe zakken. Deze injecties worden gezien als gouden handdrukken om een afslanking van de fabriek te kunnen verzachten i.p.v. deze middelen te gebruiken als investering. Scajola zou volgens critici met politiek bezig zijn i.p.v. met economie. De kritiek luidt dat hij eens de handen uit de mouwen zou moeten steken. Dit klinkt netals de Duitse overheid als het gaat om de eeuwige soap om Opel. GM is daar nu opeens weer beste vriend nu de Amerikanen de Duitse fabrieken open zullen houden, zij het zonder een degelijk toekomstplan. Daarmee heeft de politiek voor het moment gewonnen en verliest de lokale en nationale industrie op de langere termijn. Andere landen behalve Groot Brittanië, hebben wat Opel betreft overigens niets te vertellen. De Belgische autolobby schijnt niet te bestaan in Brussel.
Met deze twijfelachtige rol van de overheid in het achterhoofd voelt Marchionne zich gesterkt en ziet hij de ontmoeting met de premier en de minister op 1 december vol vertrouwen tegemoet. Het komt nu aan op overredingskracht en keiharde cijfers in euro’s en mogelijke werkeloosheid op de langere termijn. Daar is Marchionne kampioen in. Om diezelfde kwaliteit stuurde Berlijn de Italiaan nog naar huis. Zij vonden hem té realistisch en dat was niet echt welkom zo vlak voor de verkiezingen. Pikant detail is dat Scajola hem toen nog internationaal prees, voor wat de meest consequente zakenman in de wereld ook nu weer doet, maar dan in zijn richting. Dit keer is Scajola minder enthousiast. Maar Marchionne is een zwaargewicht en geniet zeer veel aanzien… en dat telt in Italië. Op 21 december volgt ook een gesprek tussen Marchionne en de sociale partners.