Komt de ‘Bravo Evo’ er aan?
De stijlvolle Fiat Bravo is een verademing in vergelijking met al die ‘Golfjes’, die je netvlies teisteren zodra je de weg op gaat.
Ook vandaag blijkt dat de Golf nog steeds de populairste auto is in Europa. Deze maand is de Volkswagen opnieuw de meest verkochte auto in Europa. Dat kun je zeker niet zeggen van de Fiat Bravo, die eigenlijk niet onder doet voor de eeuwige Golf. Vooral de goede verkopen van de Bravo in Italië zorgen ervoor dat de Bravo toch nog een redelijk succes te noemen is. De Bravo is een goed ontwikkelde auto, die in een recordtijd in de showrooms stond. Dankzij de snelle komst van de Bravo, kon FGA in een zeer kwetsbare periode van wederopbouw, tóch aanwezig blijven in het C segment, met de komst van een nieuw product. De Bravo is dus wel degelijk een cruciaal model voor Fiat, ondanks dat het op Europees niveau geen kaskraker is. De ontwikkelingsfase van de Bravo, die voor meer dan de helft op computer plaats vond, zal model staan voor de het grote opstartplan van Chrysler. Een plan dat zeer druk bezet is en plaats moet vinden binnen een strak tijdschema.
Maar de Bravo legt het ook in Italië af ten op zichte van de Golf. Bij Fiat zag men een daling in de vraag naar Bravo modellen (5000 minder in vergelijking met de eerste 10 maanden van 2008) en dus is de tweede generatie onderweg. Want inmiddels lekt het nieuws naar buiten dat na de GrandePunto, nu ook de Bravo binnen een paar maanden geheel opgefrist in de showroom zal staan. De Punto Evo is met gemengde reacties ontvangen. In 3D oogt volgens ons de nieuwste Punto overigens tóch behoorlijk mooi en modern. Ondank dat, hopen we als liefhebbers van het design van de Bravo, dat het vernieuwde model niet te veel met deze invalshoek van de Punto Evo te maken zal hebben. De tweede-fase-Bravo zal vooral wijzigingen krijgen in de bumpers en koplampen. Ook het interieur zal een kleine update krijgen dankzij het gebruik van hoogwaardigere materialen. De Bravo zal zijn sportieve ‘gladde lijn’ behouden volgens insiders. Kortom de Bravo krijgt een upgrade voor wie nog twijfelt tussen de Fiat en de Volkswagen.
Motorisch nieuws komt in de vorm van twee MultiAir varianten. Na MiTo en Punto Evo, zal nu dus ook de middelgrote Fiat deze hoogwaardige zuinige motoren krijgen. Een 1.4 105 en 120 pk MultiAir. Op benzine gebied zal de 150 TJet het topmodel blijven. Qua dieselmotoren blijven de 1.6 16V 120 pk MultiJet en de 2.0 16V 165 pk MultiJet beschikbaar. Hoewel de Punto Evo bijvoorbeeld ook met Euro 4 motoren verkrijgbaar is, zal de Bravo een nieuw tijdperk qua schone motoren inluiden. Alle hierboven genoemde motoren zullen namelijk voldoen aan de Euro 5 normering. Precies volgens het plan van FGA om in 2011 alle motoren binnen de groep, aan deze normering te laten voldoen.
Ik hoop echt niet dat ze de neus net zo gaan verknallen als die van de Punto Evo, want ik durf 1 ding te voorspellen: de Puntoverkopen gaan instorten!!!
Nou…de Punto Evo heeft al 35.000 orders 😉
Tja, ik vind de Grande Punto ook mooier dan de evo, maar de evo is zeker niet lelijk. Ik in het echt zal deze mooier zijn dan op de foto!!
Als je de Evo in het zwart ziet op de foto is het trouwens wel een een mooie auto…
Bizar man, ik snap er niets van…