Primeur: Delta Turbo EcoChic
Van FPT komt binnenkort behalve MultiAir en automatische dubbele koppelsystemen, nóg een technisch hoogstandje naar buiten. Het klinkt bijna als een bedankje voor de extra slooppremie die er aan zit te komen in Italië, want wat dacht je van een turbo motor op LPG? Dat móet de verkoopcijfers haast wel positief beïnvloeden! FGA komt met een gouden greep.
Binnen afzienbare tijd zal er opnieuw bewezen worden dat er momenteel hard gewerkt wordt binnen de gelederen van Fiat Powertrain Technologies. Dit keer dankzij de introductie van een fabrieksklare motor op benzine en LPG gas… Niks bijzonders zou je denken, ware het niet dat het hier om een motor gaat met turbocompressor. En uitgerekend op de Italiaanse markt zullen naar verwachting in een behoorlijk moeilijk segment nóg meer potten kunnen worden gebroken. De nu al populaire grote niche hatchback Lancia Delta, zal dankzij deze vinding namelijk niet alleen krachtig en schoon zijn, maar vooral ook aanzienlijk goedkoper.
Deze Delta Turbo op LPG zal de nieuwste telg worden binnen de EcoChic familie. Hiermee zal Lancia zich terecht als een geheel ‘EcoChic’ merk mogen aanmerken. In Genève van dit jaar debuteerden al de Ypsilon en Musa EcoChic met 1.4 8V Fire motor. Deze door FPT en Landi Renzo ontwikkelde varianten, herbergen een 39 liter LPG tank in de holte van het reservewiel. Hiermee kan over een aanzienlijke afstand buitengewoon zuinig, schoon en goedkoop worden gereden. De Ypsilon houdt het 1300 km vol zonder tanken (425 op LPG en 854 op benzine). De Musa legt bijna 1200 km af (419 op LPG en 758 op benzine).
De Lancia Delta 1.4 TurboJet EcoChic zal vanaf 24 oktober bij de Lancia dealers in Italië staan. Vanaf dan zullen alleen nog maar meer klanten verleid kunnen worden om voor Lancia te kiezen. Met 23.700 euro is de LPG Delta 2000 euro duurder dan de basisversie Argento. Maar dankzij de de Italiaanse sloopregeleing heeft de klant recht op een bonus van 2000 euro (valt namelijk binnen de 120 gram/km CO2). Even goedkoop als de gooedkoopste Delta. Maar het kan nóg goedkoper! Want als de Italiaan zijn oudje inlevert kan hij ook nog eens een extra korting krijgen van 1500 euro. En omdat het feest is, douwt Lancia daar nog eens 1500 bij op. En plots kost je Delta minder dan 20.000 euro!
En zoals het een Lancia betaamt is ook de basis versie zeer compleet. Tel daar een 120 pk sterke 1.4 TJet LPG bij op en je kunt ook nog eens prima vooruit. Super EcoChic comfortabel rijden dus met je portomonee nog altijd als beste vriend. We verwachten bij AutoEdizione met dit gegeven een nieuwe piek voor Lancia in de Italiaanse verkoopcijfers, die zullen volgen in de periode ná de introductie. Jaloezie is volgens ons hier echt op z’n plaats. Te veel Dolce vita gebeuren voor een land als de onze zullen we maar zeggen. (Bedankt JP!)
Maar ook voor de Nederlandse Lancia-rijder valt er straks wat te vieren. De komst van Multiair en verdere updates zoals Start-Stop systeem, zullen van de Delta 1.4 varianten namelijk Euro 5 schone krachtpatsers maken. Netals op de MiTo gaat de 120 pk versie naar 135 pk, en de 150 pk versie naar 165 pk. Naar verwachting is dit volgende zomer een feit. De nieuwe ‘C635’ schakelbak zal dan ook in de Delta liggen, waarvan de sterke 1.8 DiJet een ‘dual dry clutch’ systeem zal krijgen.
Na de Delta, zullen begin volgend jaar ook de Bravo en de Punto Evo deze 1.4 120 pk Turbo variant op LPG in de optielijst gaan krijgen.
Is er iets bekend hoe deze lpg installatie werkt?.. is het electronisch zoals ons hollandse vialle LPI?..
Hallo Hans;
Starten op benzine en vervolgens een automatische overgang (dus elektronisch) naar LPG na ongeveer 40 seconden volgens een Italiaanse bron op het internet.
De LPG-installatie is van het merk Landi Renzo. Het gaat hier om een sequentieel dampgasinjectiesysteem. Dit bedrijf heeft in Nederland eveneens een vestiging in Zeewolde. In Nederland werkt men onder de naam Eurogas met injectiesysteem Omegas.
Andere LPG-sequentiële dampgasinjectiesystemen (die dezelfde technologie gebruiken): Bigas SGIS PLUS, AG SGI, Prins VSI, LIMA, BRC Plug&Drive, MTM Ecodrive.
Bij Vialle LPi wordt het gas onder vloeibare vorm ingespoten. Bij het systeem geïnstalleerd in de Lancia Delta wordt het gas in dampvorm ingespoten.
Hmm dus met een verdamper?.. jammer dat men niet een m.i. veel geavanceerder LPi systeem gebruikt…
geen gebackfire meer… daar zijn de vorige generatie gasgebruikers mee weggejaagd…
Dank voor je waardevolle toevoeging Ives. Weer wat geleerd vandaag. 🙂