Olivier François blijkt de ideale man

Francoislove

Marchionne komt met een definitieve herschikking van zijn ‘dreamteam’. Zij moeten de klus gaan klaren voor de noodleidende Amerikaanse merken. Lancia CEO Olivier François gaat naar Chrysler.

De naam Lancia en het begrip toekomstplannen zijn nog altijd behoorlijk taboe. Goed, het kleine maar krachtige merk uit Turijn is nog maar net uit de as herrezen, maar doet dit wel op indrukwekkende wijze. Op de thuismarkt, maar ook in Europa weten klanten het merk steeds meer te vinden en te erkennen. Vooral door een krachtige marketingstrategie en een aantal perfect doorontwikkelde producten. Sinds Marchionne Olivier François in 2005 aanstelde over het klinisch dode Lancia, is het marktaandeel van Lancia verdubbeld. Het nieuwe FGA haalde de Franse manager weg bij Citroën Italia. Lancia staat sindsdien voor een zorgvuldig geformuleerde winstgevende eenheid met veel merkaspecten. Voorheen was het vooral alleen dat laatste. Maar zoals gezegd is in tegenstelling tot Alfa Romeo bijvoorbeeld, vooruit kijken nog altijd praktisch onmogelijk. Althans voor de liefhebbers van het merk zoals wij. Het vaste en eigenzinnige Lancia publiek is daar doorgaans misschien niet echt mee bezig, maar nu de potentie van het merk met de dag weer beter uit de verf komt, vinden wij het bij AutoEdizione hoog tijd worden.

En wie weet is dat binnenkort heel goed het geval. Lancia zal namelijk de komende jaren wat meer onder de warme veren van ‘mamma Fiat’ vandaan kunnen kruipen. Lancia wordt sinds gister offcieel binnen het kader van het grote Amerikaanse avontuur genoemd. Dit dankzij de aanstelling van Olivier François als CEO van dat andere premium merk in ontwikkeling, Chrysler. Chrysler heeft nog altijd een imagoprobleem maar wel genoeg middelen om daar wat aan te doen. Lancia heeft qua imago alles op een rijtje en schreeuwt om meer middelen. Combineer deze twee feiten, onder leiding van een succesvolle Lancia peetvader, en je hebt een succesformule! Lancia zal steeds meer op eigen benen kunnen staan. Een idee dat een tijdje terug nog nauwelijks voor te stellen was, en nu steeds meer op een realistische gedachte begint te lijken. Langzaam maar zeker…

François ontvangt met deze promotie een grote beloning voor goed werk. Ook Dodge, Jeep en RAM zullen onder invloed staan van François’ leidinggevende capaciteiten. Olivier François vervangt voormalig CEO Peter Fong, die de overname van de leidinggevende organisatie door FGA dit voorjaar, aangreep om om persoonlijke redenen zich terug te trekken.

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Olivier François blijkt de ideale man

  • 6 oktober 2009 om 17:41
    Permalink

    Super van mij mag Lancia de Mercedes van FGA gaan vertegenwoordigen pure luxe en sensualiteit 😀

    Fiat voor de mensen die de auto enkel als een vervoermiddel zien maar toch iets pittig willen en Alfa=Sportiviteit

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.