Klaar voor de start!

CEO Marchionne

In 18 maanden moet Chrysler een nieuw assortiment hebben “made by Fiat” en ‘Obama approved’.

Minstens vier of vijf splinternieuwe modellen zullen in 18 maanden klaar zijn voor een introductie aan het publiek. Een mega strakke deadline, helemaal als je een topproduct beoogt. Een must, want eigenlijk is dit plan de inlossing van de belofte aan de Obama administratie in februari.

Gister kwam dit bericht naar buiten na een vergadering op het hoofdkwartier te Auburn Hills. Marchionne gaf zelf te kennen dat de eerste resultaten binnen een jaar zichtbaar zullen zijn. Het gaat om nieuwe schone compactere modellen met FGA technologie. Een nieuwe generatie Chryslers/Jeeps met een (volgens de slogan) “made in Fiat” DNA, middels MultiAir en platformen uit Turijn. Er zijn nog geen details naar buiten gebracht, dat gebeurt namelijk zoals bekend in Detroit en Turijn eind november. Maar van wat er zo her en der besproken is, is bekend dat er sprake zal zijn van twee soorten compacte sedans aangezien die in Amerika behoorlijk populair zijn. Een compacte Chrysler sedan formaatje Fiat Linea, en een middelgrote -voor de Amerikanen altijd nog compacte- formaat Fiat Bravo, maar dan met kont. Deze laatste zal op het dan kersverse C-Evo platform komen waarmee Alfa Romeo zal debuteren, volgend voorjaar met de Milano. Op C-Evo zal ook een ‘compact’ Jeep model gebouwd worden. Overigens is ook de introductie van de 500 een onderdeel van het grote plan. Deze zal in Mexico van de band rollen. Halverwege 2011 zullen ook verschillende bestaande modellen van Chrysler, Jeep en Dodge een facelift krijgen om deze nog even vers te houden en de verkopen wat meer te stimuleren.

De redelijk recente ontwikkeling van een prima Fiat product kwam ook in 18 maanden tot stand onder leiding van mister ‘M’; De Fiat Bravo. Deze oefening blijkt nu een generale repetie geweest te zijn voor een grote Amerikaanse krachttoer. Het is een grote klus waarvoor nu vele takken van industrie en eindverantwoordelijken gemobiliseerd zullen moeten worden. Als het lukt is het bewijs van FGA als krachtige internationale organisatie niet alleen planmatig en strategisch geleverd, maar ook op het gebied van productontwikkeling.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.