2009 was een moeilijk maar goed jaar voor FGA
Meer auto’s dan in 2008, dat is het goede nieuws.
7,1% meer om precies te zijn voor de Fiat Group Automobiles als geheel op ons continent. Dat staat gelijk aan een verkoopaantal dat op een dikke 1,2 miljoen auto’s uit komt. Ieder FGA massaproductiemerk wist het marktaandeel te vergroten dankzij de juiste producten op het juiste moment. Maar dat gebeurde dus in een kader van totale crisis binnen de automarkt. In Europa werden er dit jaar een slordige 13,7 miljoen auto’s verkocht, waardoor het contrast met 2008 op het eerste gezicht beperkt bleef. Als er geen crisis zou zijn, zou dat echter ongeveer een kwart meer kunnen zijn. Volgend jaar zijn de marktcondities vrijwel indentiek en zal de balans dus rond de helft minder groei uitkomen in vergelijking met 2007-2008. Dat feitelijke verlies is in cijfers vooral terug te zien in Oost Europa. Daar daalde de verkoop met 26,8% (in sommige landen 80%), terwijl het in het westen nog 0,5% toenam en dus (kunstmatig) gelijk blijf.
Het was dus zoals we weten ondanks de groei van FGA een moeilijk jaar. Bedrijfsautoverkopen stortten in en zonder staatssteun zou hetzelfde voor de privésfeer hebben gegolden. En Alfa Romeo wacht nog op échte bloei omdat het in een fase zit waarin meer nieuwe modellen het merk nog moeten komen versterken. In een mindere mate geldt dat ook voor het kleine maar sterke Lancia. Dankzij de fusie met Chrysler moet gedegen groei waar de leiders van FGA zo voor pleiten nog echt beginnen. 2009 is dus slechts een goede start, dat ondanks zwaar weer, tóch tot stand is gekomen.
Al met al toch een goed voorteken dus voor de toekomst voor FGA.
Fiat
Met 964.648 geregistreerde personenauto’s verkocht Fiat in 2009 in Europa 7,2% meer dan in 2008. Het marktaandeel groeide van 6,6% in 2008 naar 7,1% in 2009.
Lancia
De Europese autoverkopen van Lancia stegen in 2009 ten opzichte van 2008 met 6,4% naar 120.658 eenheden. Het marktaandeel groeide van 0,8% in 2008 naar 0,9% in 2009.
Alfa Romeo
De verkopen in Europa van Alfa Romeo stegen in 2009 met 4,8% naar 108.720 eenheden ten opzichte van 2008. Het marktaandeel groeide van 0,7% in 2008 naar 0,8% in 2009.
Ben wel benieuwd hoeveel van de Alfa Romeo’s, Mito’s zijn.
Bijna allemaal 😉
@Mattia Mariani: Hoop dat daar hetzelfde aantal aan Giulietta’s bij komt.
@ Il Quadrifoglio
Ik hoop dat er wat meer Giulietta’s bij komen, want zo’n geweldig succes is de Mito niet. Als ik goed geinformeerd ben is afgelopen november pas het 85.000ste exemplaar van de Mito geproduceerd. Niet echt heel veel in bijna anderhalf jaar.
@Arjan: Je hebt het wel over 85.000 Alfa Romeo’s! 😉 De Mito overtreft zelfs de verwachtingen van FGA.
Dat de Mito de verwachtingen overtreft zijn marketingpraatjes
In ieder geval toereikend want de verkopen van de MiTo stijgen iedere maand. Zelfs in dit Alfaloze NL zie ik er steeds vaker een. Een zeer nuttig model dus. Tel je daar straks de Giulietta bij op (ik zag al dat nieuwe Golf rijders liever de Alfa willen) met de impact van de 156 destijds en alles begint al weer aardig goed te komen met AR.
@Arjan: Als je in 2009 80.000 stuks verwacht te verkopen, en je hebt er in november al 85.000 verkocht, doet hij het beter dan verwacht. Gewoon een eenvoudige rekensom…
Die 85.000 is vanaf het begin dus inclusief de productie van 2008. Ik zeg ook niet dat de Mito het slecht doet, maar beter dan ‘redelijk’ of redelijk goed’ kun je het toch niet noemen. Vandaar dat ik hoop en eigenlijk ook wel verwacht gezien de positieve reacties dat de Guillieta het beter gaat doen.
@Arjan: Marchionne heeft in een recente interview het volgende gezegd: “De 159, dat niet heeft kunnen brengen waar wij op hoopten, de MiTo die voldoet aan de verwachtingen en de Giulietta die dat zal gaan doen”.