20 jaar FIAT Trepiuno: een concept dat de wereld veranderde
Op sterven na dood.
Het is in deze dagen dat je met wat weemoed over de Italiaanse automerken en de daaraan verbonden industrie nadenkt, misschien goed om stil te staan bij die periode van FIAT Auto rond de eeuwwisseling. Het eeuwfeest in 1999 vond niet bepaald plaats in een glorietijd voor de fabriek. Er werden grote verliezen geleden omdat de Italiaanse fabrikant onder andere geen antwoord had op de florerende Duitse concurrentie in jaren na de val van de muur. FIAT richtte zich te veel op de lokale en Braziliaanse markt. Vervolgens overleed de grote Gianni Agnelli in 2003 en broer Umberto kreeg een in z’n voegen krakend concern in z’n schoot geworpen.
Reddingsactie.
Maar toen kwam er man die de mouwen opstroopte en een drive leek te hebben waarmee je als organisatie uit het diepste dal kon kruipen; Sergio Marchionne. Er werd drastisch gesaneerd en op slimme wijze wist FIAT Auto zich uit de tentakels van GM te manoeuvreren, dat de Italiaanse omgevallen reus aanvankelijk wilde overnemen voor de productie van louter kleine auto’s. GM wilde zich echter uiteindelijk niet branden aan het noodlijdende Italiaanse concern met allerlei vakbondsperikelen die daarbij horen. Marchionne bevrijdde FIAT en zorgde er zelfs voor dat dit met een financiële injectie gepaard ging van 2 miljard euro om bij de banken aan te kunnen kloppen. FIAT ging door het oog van de naald. Er kon weer gewerkt worden en wel op een efficiënte manier. FIAT moest als moedermerk enkel investeren in auto’s waar winst te behalen viel en waarmee het merk weer een fris imago mee kon opbouwen. Met alleen de Stilo, Panda en de Idea ging FIAT het niet redden natuurlijk, dus er kwam in eerste instantie meer focus op het merk voor de massa. Daarbij leunde men eerst nog op platformtechniek dat samen met GM tot stand was gekomen. Na de Croma volgde de Grande Punto, dat de weg terug omhoog markeerde.
Trepiuno bood blik in een vruchtbare toekomst.Â
Dat maakte al indruk, maar FIAT had meer nodig om met meer impact onder de aandacht van de consument te komen. Het liefst op mondiale schaal. En dat gebeurde in 2004 toen het in Genève de oogstrelende Trepiuno onthulde. Een hele mooie kleine parel dat op perfecte wijze de 500 van weleer deed reïncarneren. Wie ‘m zag besefte direct dat FIAT zichzelf opnieuw aan het uitvinden was. Dat deed het met dit concept zelfs op een wijze dat een grote groep consumenten terug naar FIAT ging verlangen, zoals men dat ook in de jaren ’50 deed. Een sterk en aantrekkelijk FIAT dat na de oorlog een heel volk heeft gemotoriseerd. FIAT nam met de Trepiuno definitief afstand van de deplorabele staat waarin het jarenlang verkeerde.
Het succes kreeg vorm in 2007.
De Trepiuno toonde dat er iets moois stond te gebeuren. De FIAT 500 keerde terug en de wereld zag FIAT weer staan. Intussen groeide Fiat Group Automobiles uit tot FCA, dankzij de toevoeging van Chrysler en daarmee de Noord Amerikaanse markt. Totaal vernieuwde fabrieken zorgden voor een grote kwaliteitssprong en er waren succesvolle uitbreidingen in Zuid-Amerika. FIAT was terug en had de 500 als tastbaar symbool van dit alles.
20 jaar later.
Dat is alweer 2 decennia geleden. Inmiddels leeft Marchionne niet meer en is FIAT onderdeel geworden van het grote Italiaans-Franse Stellantis. De wereld om ons heen is enorm aan verandering onderhevig, economisch en geopolitiek. Maar de 500 zoals ie ooit door Roberto Giolito en zijn team werd uitgedacht leeft voort als vaste waarde voor het moedermerk uit Turijn. En wat dit laatste betreft, de 500 komt zelfs inmiddels weer uit de Piemontese hoofdstad. Volgens een recente verklaring van Stellantis zal dit ook in de toekomst zo blijven. De FIAT 500 is wereldwijd een geliefde automobiel op een wijze dat het lijkt alsof ie nooit is weggeweest. Van 1957 tot… in eeuwigheid. De naam Trepiuno (tre-piu-uno = 3+1) is overigens inmiddels ook weer in gebruik voor de 500e met derde deurtje. De naam had wat de concept uit 2004 betreft vooral te maken, met dat de 3,3 m kleine auto ultra compact was, evenals de legendarische voorganger van Dante Giacosa. Het was ontworpen als een auto met in principe 4 zitplaatsen, waarvan 1 plek achterin om te vormen was tot bagageruimte (terwijl de ander neerklapbaar was). Dit behaalde om praktische redenen echter niet de productiefase.
Reloaded by Creators.Â
Heritage is de afgelopen tijd een afdeling dat niet bepaald stilzit. Op basis van concepten uit het verleden en oude modellen worden er eenmalige creaties neergezet, die vooral een mooi verhaal vertellen over de kleurrijke geschiedenis van Centro Stile. De designafdeling van het concern is door de jaren heen, verdeeld over merken als FIAT, Lancia, Alfa Romeo en Abarth, een toonaangevende florerende tak gebleven, dwars door alle industriële ontwikkelingen heen. De sleutelrol die de Trepiuno voor het merk FIAT speelde, wordt nu geëerd middels de unieke Fiat 500 (Hybrid) Tributo Trepiuno. Deze is te herkennen aan het voormalige blauwe (centenario) FIAT-logo van 20 jaar geleden, de kleurstelling en zelfs de mooie velgen van de conceptcar. Ook is het dashboard voorzien van een uniek front met schetsen van de hand van Roberto Giolito. Voor meer informatie over de 500 Tributo Trepiuno klik op deze link of mail naar [email protected].