Maserati A6 1500 uit 1947 te zien in Turijn
Normaal gesproken staat deze chique naoorlogse GranTurismo, de Maserati A6 1500 uit 1947, te fonkelen in het auto- en techniekmuseum Museo Nicolis te Villafranca (Verona), maar nu even niet. Maserati is namelijk steeds meer een beetje van Turijn, nu daar de komende jaren het belangrijkste deel van de productie zal plaatsvinden. Dat is eigenlijk niet nieuw, want de carrosserieën (en dus de assemblage) werden in het verleden ook al vaak in deze stad samengesteld.
Deze prachtige zeldzaamheid met drietand is daarom nu ook tijdelijk te zien in het Museo Nazionale dell’Automobile in de Piemontese hoofdstad. Beide Noord-Italiaanse musea werken namelijk samen om meer bezoekers te lokken. Onderdeel van dit initiatief zijn bijvoorbeeld ook de lagere toegangsprijzen en een kunstgalerie met autoschilderijen van Enrico Ghinato. Deze lichte A6 1500 is een van de eerste serieuze straatversies van Maserati, dat tot de oorlog vooral auto’s voor het circuit ontwikkelde. Deze Berlinetta vormt een van de eerste pogingen tot seriematige productie van auto’s door Maserati. Iets dat uit pure noodzaak is geboren.
De ontwikkeling van de A6 1500 begon eind jaren ’30 al en markeert de overgang van Bologna naar Modena (1938) door de gebroeders Maserati. Het ontwerp is van Pininfarina, evenals de iets bekendere A6 1500 GT Berlinetta met schuin aflopende achterruit en drie carburateurs (3C) in plaats van één. De daadwerkelijke realisatie kon pas na de oorlog plaatsvinden. Na een eerste prototype (foto onder) dat in 1947 te Genève werd gepresenteerd door de lokale Maserati-dealer, volgde deze tweede meer bruikbare versie, waarvan een onbekend (laag) aantal is geproduceerd. Zagato heeft later zelfs eentje naar eigen hand gezet op verzoek van een klant, wat genoeg zegt over de intens rijke Italiaanse geschiedenis van de carrosseriebouw. In tegenstelling tot de meer vooruitstrevende eerste versie, heeft de productieversie van de A6 1500 geen wegklapbare koplampen, ver doorlopende daklijn en panoramadak van Plexiglas.
Diverse voornamelijk Europese en Zuid-Amerikaanse consumenten bestelden dit eerste model dat bij de Maserati-dealer stond. In 1950 werd een van de eerste exemplaren, eigendom van een Milanese ondernemer met een bedrijf in Argentinië. Vervolgens werd de A6 1500 zelfs bezit van de bekendste liefhebber van de Argentijnse autosport, Eva Perón. Perón’s liefde voor de autosport inspireerde ook landgenoten als Fangio. De verwevenheid tussen Maserati en de Argentijnse autosport is dus groot. In 1948 presenteerde Maserati ook een prachtige Cabriolet op de autosalon van Turijn (foto onder).
Luciano Nicolis -stichter van het gelijknamige museum- kocht dit exemplaar dat in Turijn te zien is uiteindelijk en bracht de auto terug naar de geboortegrond en restaureerde het vervolgens tot de huidige concoursstaat. Afgelopen jaar was het een belangrijke eyecatcher op Villa d’Este. De elegante A6 1500 is al een tijdje weg uit Verona en komt vanuit Modena, waar het te zien was in Museo Casa Enzo Ferrari.
Ik heb deze auto gezien op villa d’este en hij was supermooi. De aandacht voor detail was prachtig om zien. Ik heb er dan ook een massa foto’s van genomen. Het interieur met de bakelieten afwerking was supermooi.
In mijn ogen een Italiaans meesterwerk. Design had ook met gemak van Superleggera Touring kunnen zijn overigens.
Akelig Meesterwerk!
Tijdloos en toch duidelijk een product van de naoorlogse Italie
Van deze ingetogen, minder is meer, sierlijke lijnvoering mogen de huidige Maserati’s ook wel wat hebben vind ik!
Wat is dit toch mooi…