Majesteitelijk Lancia leeft voort op het Quirinaal

flaminia 335

Vanmorgen werd de nieuwe president van Italië Sergio Mattarella beëdigd en natuurlijk gleed daar die koninklijke blauwe Lancia Flaminia 335 het Quirinaal af (foto onderaan). Het toont precies wat veel Lancisti vandaag voelen, namelijk dat Lancia een merk is van grote chique Italiaanse auto’s en helaas steeds meer symbool is van vergane glorie. Wanneer straks bijna geen Thesis of Kappa nog te zien is op de Romeinse kasseien, is dit des te meer het geval. We vinden dat dit een gapend gat achter laat in het spectrum van de Italiaanse auto, want waar is de Italiaanse chique? Daar vallen Alfa Romeo, Maserati of Ferrari toch niet volledig onder? Uiteraard staat Lancia net als deze merken behalve voor stijl ook voor sportiviteit dankzij de nodige prestaties uit het verleden, maar laten we dat aspect even weg, dan zien we om het maar plat te zeggen heel duidelijk Lancia’s ‘unique selling point’ binnen FCA; Absolute elegantie, precies zoals de auto van de president.

flaminia 335b

Het was niet voor niets de presidentiële Flaminia, die voor een duidelijk geërgerde Lancia-liefhebber het voorbeeld vormde om Sergio Marchionne persoonlijk te wijzen op de uniciteit van Lancia. Marchionne die zelf de aantrekkingskracht van Lancia als internationaal merk al een paar keer ter discussie stelde. Vroeger was dat in ieder geval geen punt van discussie, want de Flaminia Landaulet uit 1960 werd ooit al door niemand minder dan Queen Elisabeth II gekenmerkt als een prachtige verschijning. Natuurlijk was Lancia nooit een internationale grootheid, maar wie zegt dat het formaat het enige is wat telt… ‘De huidige markt’ zou Marchionne ons antwoorden en de man van de cijfers heeft vast gelijk.

flaminia 335d

[nggallery id=1083]

De gouden koets van Italië is intussen niet voor niets een Lancia. De zevenzitter met gladde en bijna tijdloze Pininfarina carrosserie heeft een 2458 V6 onder de kap een heeft een wielbasis van 335 cm, vandaar de typeaanduiding. De auto is bijna 5 meter lang en weegt meer dan 2 ton. Er werden 4 stuks op deze wijze gebouwd. Vanwege zijn taak speelde gewicht geen rol uiteraard en dus is de top van deze auto slechts iets meer dan 120 km per uur. Pininfarina boog zich voor het ontwerp van de prachtige Flaminia over de laatste mode in de VS (‘Florida’ genaamd) maar gaf er zoals alleen de Piemontese firma dat kan een heel eigen signatuur aan deze kenmerken, geheel in de geest van het merk. Prachtig zo’n grote Lancia in de geest van de al even ranke en hoogwaardige vooroorlogse Lambda. We hopen dat….ach. Laten we maar een tijdje zwijgen en gewoon afwachten.

flaminia 335c

flaminia mattarella

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Majesteitelijk Lancia leeft voort op het Quirinaal

  • 4 februari 2015 om 07:39
    Permalink

    Met de juiste producten had Lancia wél nog internationaal betekenis gehad. De Fulvia coupé had bvb een succes geweest alsook een waardige opvolger van de Delta Integrale. Ongelooflijk eigenlijk dat een merk eerst een bijna mythische auto creëert omwille van de rallysuccessen en de alom geprezen rij-eigenschappen en het dan stil laat sterven. Audi teert commercieel nog altijd op hun quattro rally succes en die hebben ocharme slechts één keer gewonnen.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2015 om 10:12
    Permalink

    Schitterend aangekleed optreden, dat zoiets nog gewoon gebeurd in Italie. Ik heb de zuster(met kenteken 454306) van deze Grande Signora in het Museo dell’Automobile, Torino mogen bewonderen, werkelijk uniek.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.