Italiaanse analisten eens met Marchionne’s modelstrategie
Analisten in Italië zeggen dat Fiat’s keuze om vanwege de slechte marktcondities de rem te zetten op het introduceren van nieuwe modellen, een hele verstandige is. Veel mensen volgen met argwaan deze ingeslagen weg waarbij dat de ontwikkeling van strategisch belangrijke modellen, zoals de opvolgers van de Punto en Bravo, voorlopig in de ijskast is gezet. Ook over een nieuwe MiTo gaat nu het gerucht dat deze op de lange baan is gekomen, waardoor een opvolger van het huidige model nu helemaal uit beeld is. Volgens de analyse dus een verstandige keuze, nu blijkt dat merken die wel hetzelfde ritme aanhouden als voor de crisis, net zoveel marktaandeel verliezen binnen de EU. PSA en Ford zijn daar twee duidelijk voorbeelden van.
Helemaal objectief is deze uitspraak overigens niet, want de analisten die dit zeggen komen van het Milanese Mediobanca. Mediobanca en Fiat vormen twee belangrijke partners op de financiële markt.
Het blijft een interessante discussie! De toekomst van Fiat gaat ons allen aan het hart, anders zaten we niet op dit forum. Dat we verschillen van inzicht en dus uitgesproken voor of tegen de strategie van SM zijn maakt niet uit.
Wat ik me afvroeg: Fiat heeft nu nog een behoorlijk marktaandeel in Europa en zelfs nog zo’n 29% in Italie. Als modellen massaal niet of veel later een opvolger krijgen zal dit marktaandeel de komende jaren in rap tempo blijven afnemen en rijden huidige Fiateigenaren over enkele jaren volop in VW’s, Kia’s, etc. Denken de analisten niet dat het heel erg lastig wordt om die klanten weer terug te krijgen? Immers, les 1 in ondernemen is in iedere sector dat je je huidige klanten moet weten vasthouden? Hebben de analisten daar iets over gezegd? En hebben ze verder een argumentatie gedaan anders dan dat de Fransen en Ford ook verliezen? BMW, Kia en VAG komen met nieuwe modellen en winnen wel marktaandeel dus dat alleen is geen argument lijkt me.
De grote vraag, komt t goed ja of nee.wie zal em beantwoorden. Wat we wel weten is dat je op dit moment geen paniek voetbal moet gaan spelen. Grote merken als BMW en VAG vergroten hun marktaandeel door hun klantenbestand te vergroten. Wat nu als je al geen bestaande klantenbestand hebt voor de modellen? Dan wordt t heel zwaar gokken op een goede afloop en dat doet Fiat niet meer.langzaam hun klanten bestand uitbreiden met goede produkten die al lang klaar zijn en wachten om in produktie te gaan. Ik hoorde iemand zeggen dat ze te veel klanten kwijt raken! Die zijn er al niet meer. In een aantrekkende markt moet een model ongeveer 6 jaar meegaan maar ook zijn kosten hebben terugverdient. Gebeurt dat niet ga je als fabrikant de fles op. Dus ieder model dat nieuw op de markt komt moet ook zijn rendement hebben. Die markt is er nog niet, tenminste niet in europa maar wel in andere delen van de wereld. Dus geduld hebben helaas.
Juist dat laatste is het verschil T.o.v. BMW, Kia en VAG: Die zijn minder afhankelijk van de markten waar FIAT zwaar op leunt. Helaas een ander verhaal en inderdaad een kwestie van geduld.
Dat betekent concreet dat SM zich concentreert op de markten waar Fiat sterk is en waar de crisis minder gevoelgd wordt: VS, Brazilie, Turkije en wellicht in de toekomst Rusland en China en India. Het betekent ook concreet dat SM zijn bijna 30% marktaandeel in Italie en bijna 5% in Europa min of meer opgeeft. Dat is fors, maar begrijpelijk als daarvoor zoveel modellen nodig zijn en het structureel verliesgevend is. als laatste betekent het helaas ook het einde van de merken Lancia en Alfa, want die worden in de kernmarkten niet verkocht. Au!
Ik denk juist dat er met de connectie met Chrysler hoop is voor Alfa en Lancia. Als Lancia en Chrysler samen ontwikkeld worden, is er voor Lancia geen probleem gezien de ontwikkelingskosten kunnen worden terugverdiend in de VS. Indien de volgende generatie Alfa’s ook in de VS worden verkocht, is ook daar geen probleem. Het is daarom ook dat de giulia wél op de markt zal komen, maar bvb een opvolger voor de Mito niet. De Mito wordt immers enkel in europa verkocht.
Ik begin stilaan ook te denken dat het uitstellen van nieuwe modellen een juiste strategie voor het overleven van Fiat. Als we kijken naar Peugeot/Citroen die een zondvloed aan nieuwe modellen op de markt hebben gebracht, dan spreekt dat boekdelen. Zij winnen geen marktaandeel en tekenen recordverliezen op.
@Lusso: Eens dat de Chrysler fusie/overname een hele goede zet was van Marchionne, de indrukwekkende prestaties van Chrysler in de VS sleept het concern er nu doorheen en maakt het mogelijk om ontwikkelingskosten te delen en dus de ontwikkeling van bv een Giulia veel goedkoper te maken. Dus inderdaad, er is hoop voor Alfa als het gaat om grotere modellen als Giulia en een SUV. En natuurlijk is het fantastisch nieuws voor Maserati dat nu veel grotere aantallen in de VS kan afzetten en dus ook rendabeler wordt. Maar voor kleine Alfa’s is geen ruimte. En de volumes van Lancia zijn zo klein dat ik me niet kan voorstellen dat Marchionne geld beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van echte Lancia’s met Chrysler platform. Het blijven klonen zoals nu met de Flavia en Thema of het wordt exit. Een keuze tussen 2 kwaden.
Ik vermoed dat SM erop gokt dat een boel mensen die in de hoos van autoverkopen (de groene subsidies) van de afgelopen periode, de komende jaren door blijven rijden en pas over enkele jaren terugkeren voor een nieuwe auto.
Diegenen die in deze tijd toch een andere auto willen en een fiat rijden zullen grotendeels nog steeds terugkeren voor een nieuwe fiat zolang de auto goed is bevallen. Als je dus de modellen even uitstelt hoeft dat niet persé te betekenen dat je marktaandeel heel fors inklapt. Integendeel. Als de andere merken juist nu met nieuwe modellen komen moeten die over 2-3 jaar weer met een update komen omdat fiat dan een volledig nieuw model lanceert.
Auto’s worden er elke maand verkocht en niet in een keer in de vier jaar. Wanneer de klant gaat shoppen willen ze iets nieuws en ga er vanuit dat Fiat niets laat liggen om state of the art te worden wanneer hun introductie van modellen plaatsvindt.de Italianen hebben naam wat betreft innovatie en nieuwe technieken dat is ook de reden waarom ze zich los hebben gemaakt van het logge GM.
En zie daar multijet 2, multiair, twinair,DNA knop,nieuw AWD. Wie doet dat Fiat na.