Ferrari geniet nu nóg meer bescherming
En daarmee bedoelen we niet enkel de talloze patenten op autotechnische vindingen, maar nu zelfs ook het gele schildje op een rode ondergrond.
Daarmee wordt de invloed van Ferrari op het gebied van merchandising een stuk steviger. Helaas kan de renstal van het bloedrode merk geen mensen claimen. Kimi Raikkonen gaat een jaartje wat anders doen, en boegbeeld ‘Schumi’ zit momenteel zijn hoofd te breken over een mogelijke overgang naar Mercedes na 14 trouwe jaren bij Ferrari… Het blijft tenslotte een Duitser.
Maar op het gebied van ‘merk verkoop’ in allerlei vormen over de hele planeet, heeft Ferrari een hoop meer te claimen. Helemaal na de beslissing van het tribunaal van Milaan om het huis van Ferrari nu nóg meer rechten toe te kennen dan het al heeft. Het lijkt een kleinigheidje, maar jaarlijks is het eindeloos kopiëren van een geel schildje op een rode ondergrond qua misgelopen inkomsten, een grotere schadepost voor Ferrari, dan bijvoorbeeld het spionagedrama van 2007 door F1 McLaren. In dat jaar werd alle technische info rond de Ferrari F1 wagen bij McLaren binnengesmokkeld in de vorm van een berg documenten. Volgens Ferrari was dat een duur grapje omdat in 2007 ‘iedereen’ over Modenese techniek kon beschikken.
De financiële krant IlSole 24 Ore, meldt dat er wereldwijd 1,5 miljard dollar wordt verdiend met Ferrari-achtige merchandising op petjes, mokken, aanstekers, shirts etc. etc. Ferrari haalt als wettige eigenaar van de rode sportwagen identiteit daarnaast zelf 1,9 miljard binnen. Met andere woorden zou je kunnen zeggen dat Ferrari de helft aan inkomsten misloopt ondanks, of beter gezegd dankzij de wereldwijde populariteit van het merk. Vanaf vandaag moet dat een stuk moeilijker worden tot vreugde van het succesvolle bedrijf uit Maranello. De rechter heeft namelijk uitgesproken dat het produceren van een geel schildje -met iets wat ook maar een beetje op een zwart dier lijkt- op een rode ondergrond illegaal is. Voortaan staat dat gelijk aan het letterlijk kopiëren van een merk.
Ferrari geeft overigens te kennen dat het niet alleen om misgelopen inkomsten gaat, maar ook om een grondige imagoverbetering. Ferrari is een hoogwaardig merk dat recht heeft op meer exclusiviteit.
Zo zien wij dat graag bij AutoEdizione.