Canguro inspireerde tot vormen toekomstige Alfa Romeo
In een interview met een Italiaanse krant spreekt designbaas Lorenzo Ramaciotti over ‘Project Alfa Romeo‘, waarbij al een heel klein tipje van sluier wordt omhooggetrokken. Ramaciotti klapte uiteraard niet volledig uit de school, maar warmt het publiek alvast wel een beetje op voor wat komen gaat. Alfa Romeo zal weer een merk met allure zijn, voorzien van een gamma met enkel hoogwaardige modellen. Het ontwerpen van dit nieuwe Alfa Romeo, is nu alleen nog tastbaar in de vorm van de op de 33 Stradale geïnspireerde magnifieke 4C. Ramaciotti zegt echter dat de glorieuze jaren ’60, in meer opzichten een inspiratie vormen voor wat komen gaat.
De Alfa Canguro concept van Bertone uit 1964 bijvoorbeeld. Deze werd op basis van de indrukwekkende TZ2 door Giugiaro bedacht, die toen nog in Grugliasco voor deze toonaangevende firma werkte (dat nu bijna failliet is verklaard). Daarvan is de motorkap nu een startpunt geweest voor een volgend model, verklapt Ramaciotti alvast. Volgende Alfa Romeo’s gaan qua design vooral over raffinement en gladde vormen aldus de designchef.
Giolito en Tencone staan met al hun ervaring samen met Ramaciotti aan het roer. Mannen die jong talent aansturen tijdens de ontwikkeling van nieuw tot de verbeelding sprekend design voor Maserati en Alfa Romeo. Alfa Romeo zal vooral de associatie opwekken van lichte en sportieve personenauto’s in het premiumsegment. Italiaanse sportiviteit dat met merken als Ferrari en Maserati al wereldwijd erkend is in een veel hoger gedeelte van de markt. Op 6 mei zal Marchionne behoorlijk gedetailleerde inzage bieden in het plan, aldus Ramaciotti. Dan zal duidelijk worden welke modellen in de planning staan en uit welke Italiaanse fabrieken deze zullen rollen. Ramaciotti zegt dat Alfa Romeo voor positieve verbazing zal zorgen, ook onder sceptici.
Muddy water, let stand, becomes clear
Ik wil geen azijnpisser zijn,
“Maar…” als er wordt geschreven ‘Alfa Romeo zal weer een merk met allure zijn, voorzien van een gamma met enkel hoogwaardige modellen.’, dan suggereer je dat het ooit eens niet zo is geweest.
Nou ben ik zelf geen liefhebber van AR-modellen van jaren 80 t/m 90, muv de 156 en in de jaren 80 was de kwaliteit van AR ook notoir, wordt er soms daar op gedoeld?
En besides, waarom zou je AR in de “premium-sector” willen neer zetten, daar hoort AR in de verste verte niet thuis!!!
Laat die duitse merken daar maar lekker rond varen. Laat AR bovenal een merk zijn met allure een segment op zichzelf. Want dat is wat VAG ook ziet in AR en dat hebben ze niet verkeerd gezien…
@Di Segno: Alfa Romeo zal zich ook apart positioneren, maar de terugkeer van raffinement is wel een terechte aankondiging. Alfa Romeo bouwt al decennia lang geen auto’s meer met dat beetje extra allure dat zo goed bij de geschiedenis van het merk past. Als je een 4C ziet rijden weet je precies waar Ramaciotti op doelt. Dat hebben we al heel lang niet meer gezien. Niet meer sinds aan de lopende band bijzondere Berlina’s, spiders, coupé’s en concepts tot stand werden gebracht op basis van vooruitstrevende techniek (jaren ’50 en ’60 wat het naoorlogse betreft).
Inderdaad. Alfa was in die jaren waar Lancia4Ever op doelt de benchmark voor veel andere merken en vooroorlogs zelfs het Ferrari van nu, het kan verkeren. De nieuwe Alfa’s zullen straks ook gewoon vergeleken gaan worden met de “grote 3”. Daar is op zich niets mis mee, logisch ook, want daar zal ook een groot deel van de nieuwe clientèle vandaan moeten komen. De tijd van “verbouwde Fiats” wat je daar verder ook van vindt, is nu echt voorbij. Maar er moet meer gebeuren dan alleen nieuwe producten, de (dealer)organisatie daarachter moet kloppen. Ook dat is een enorme uitdaging.
Daar ligt verreweg de grootste uitdaging idd bart jan
Als AR, TZ2 durft te noemen, betekent het naast allure, dat Alfa ook weer sterk wil excelleren in de ontwikkeling van techniek(materialen/motoren), waar het o.a. in de begin jaren zestig zo vooruitstrevend in was. Met de introductie van 4C is het bewijs geleverd, ook voor de volgende Alfa’s. Noem de volgende 6C ‘Busso’, een eerbetoon aan de man die een belangrijke bijdrage aan AR(o.a. de TZ) heeft geleverd.
Ik denk dat zelfs een ogenschijnlijk normale sedan in het D-segment straks lichter, sneller, dynamischer en zuiniger is dan de concurrentie. Puur dankzij de technische voorsprong dat het merk zal nemen op bv VAG producten.
@ Lancia Fever:
Tanti anni fa, once upom a time, was er de Giulia: Lichter, Sneller, Dynamischer en Zuiniger. Vorsprung durch Technik. Maar liefst vijf versneldingen. Daarna: Lang nix. En toen was er de 156 Niet groot maar groot genoeg. Oude tijden herleefden. In een 156 ging je niet zitten, nee, die trok je aan. En dan dit: Om anno 2014 voldoende aantallen te maken, zijn de V.S. part of the deal to survive. Hoe vehoudt zich dit tot het bovenstaande?
Zojuist gespot op quatrroruote.it
De nieuwe Giulia? Denk ’t niet…
Gezien de toch wat langere overhang voor zo op het eerste gezicht, een voorwielandrijver. Dus misschien wat anders op het C-evo platform. De Italianen weten het ook niet zeker…
Wel iets nieuws, dus spannend is het sowieso!
http://www.quattroruote.it/news/foto_spia/2014/04/11/alfa_romeo_giulia_una_nuova_berlina_avvistata_a_torino.html
Wel….de lijnvoering is EXACT die van de Fiat Viaggio. Mogelijk dus vooral onderhuids iets nieuws. 😉