900 cc TwinAir eind dit jaar leverbaar op MiTo en PuntoEvo

Twinair

Het tweecilinder-wonder van Fiat Powertrain zal eind dit jaar dan eindelijk leverbaar zijn op enkele andere modellen dan alleen de 500 en 500c. De kleine maar heerlijke 900 cc zal op de B segment Fiat Punto Evo en Alfa Romeo MiTo voor het eerst ook een vermogen hebben van 105 pk in plaats van 85. Nu was de 85 pk in onze ogen zeker geen luie ondermaatse krachtbron, dus zien we alvast halsreikend uit naar deze nieuwe meer krachtige versie. De tweecilinder Alfa en Fiat zullen niet in de plaats van 1.4 Fire en MultiAir motoren komen, maar vormen een toevoeging voor wie nóg zuiniger en schoner wil. Je hoeft dus maar een keer te raden wie volgend jaar de groenste autobouwer ter wereld zal zijn volgens onderzoeksbureau Jato.

De tweecilinder Turbo met 85 zal ook op de Punto Evo als instapper leverbaar zijn net boven de 1.4 Fire met 78 pk en net onder de 105 pk sterke 1.4 MultiAir. Fiat wil met dit brede pallet de klant die nog niet zo veel vertrouwen heeft in ’twee cilinder minder’, zo de vrije keuze laten.

De TwinAir gaat een glorieuze toekomst tegemoet, want naast 500, Punto en MiTo, gaan ook de nieuwe Lancia Ypsilon en Fiat Panda straks direct meeprofiteren van deze slimme krachtbron. Bovendien heeft Ford een akkoord bereikt om in Tychy de Ka ook te gaan voorzien van deze Italiaanse motor. In de toekomst wil Fiat de 0,9 liter motor zelfs doen evolueren tot een motor met nóg meer vermogen, waardoor zelfs modellen in het C segment geen maatje te groot zullen zijn voor deze TwinAir.

De 105 pk versie debuteert dus aankomende herfst op de kleinste Alfa, ook al zou deze motor als eerste op de 500 Coupé Zagato concept gemonteerd zijn, die we in Genève zagen. Dit model zal echter pas later volgend jaar op de markt komen en in Mexico geproduceerd worden.

 

Deel dit artikel:

16 gedachten over “900 cc TwinAir eind dit jaar leverbaar op MiTo en PuntoEvo

  • 23 maart 2011 om 09:41
    Permalink

    Ze zullen het nodig hebben als compensatie voor de chryslers die hier als lancia verkocht gaan worden. Die pentastar motor in bvb de thema zal wel een negatieve impact hebben. Naar ik hoor zouden er zelfs plannen zijn om de hemi-V8 in de Thema te lepelen. Groen is anders. Begrijp me niet verkeerd, mijn moto is ‘hoe meer cilinders, hoe meer vreugd’ maar als ze de groenste constructeur willen blijven is het toch een rare wending om die zware amerikaanse motoren te gebruiken.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 09:46
    Permalink

    Ik verwacht dat de gepeperde Hemi-V8 nooit Europa zal bereiken als Lancia. Daar is alleen in de VS vraag naar.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 11:27
    Permalink

    Dat zal wel mee vallen de chryslers met een andere stikker gaan echt niet als ware broodjes over de toonbank. Wellicht in Italie maar in de rest van de EU zal deze omstikker actie voor een daalend verkoop zorgen ivm de chrysler/dodge verkopen hiervoor die verkochten best goed daar kan FGA en Lancia in dat segment alleen maar van dromen.

    Maar verder is dit zeer goed nieuws eindelijk die blokken in de rest en ook de 105 pk. Die twee pitter klinkt lekker en is erg pittig wie daarna nog voor de 78pk versie gaat heeft de verkeerde keuze gemaakt als het gaat om pit. Komt hij ook met TCT!

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 16:28
    Permalink

    @AR159,

    die 78pk vierpitter is toch te chippen naar 95pk?

    anyway, mooie ontwikkeling, ook al heb ik zo mijn twijfels bij een tweecilinder in een alfa (zoiezo is een mito met minder dan 120-130pk een beetje jammer), maar met 105pk zou dat blokje ook zonder problemen als instapper voor bijvoorbeeld de bravo kunnen fungeren, daar is niet meer vermogen voor nodig

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 19:39
    Permalink

    We leven in 2011 en we willen toch ook dat onze kinderen en kleinkinderen nog in een schonere wereld leven waar ze Alfa kunnen rijden!

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 20:32
    Permalink

    @ Vitorio
    Mijn zusje heeft de punto sporting met het zelfde blok en een stuk lichter maar je moet de 1.4 hoog in toeren houden wil je er wat gang in houden en die levert standaard de 95PK. Dit blok mist een turbo. Ik heb met de 78 en 135pk Mito gereden. Die met 135 is lekker maar de 78PK versie al dan niet met chip mist pit tussen de 0-4000 rpm je moet die constand op zijn vali geven om vooruit te komen. De Twinair daar in tegen is fun al vanaf stationair. de 85 en 105 pk versie die kun je ook nog chippen. Dat levert je 20Pk en 40NM extra op voor de 85, de 105 willicht nog iets meer.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2011 om 20:50
    Permalink

    Nu ze zo lekker op weg zijn met kleine pittige motoren. Is het ook niet verkeerd als de turbo motoren weer terug keren het meer cilinders. Een mooie 2.0 V6 bi turbo zoals de ghibli en een 3,2 V8 (3200GT) voor in de Alfa’s, Maserati en Ferrari. Daarnaast ook een kleinere V12 van 4L zonder turbo met 1 en 2 turbo’s. Want kleiner blokken zijn leuk maar om nouw in de top modelen ook de cilinders in te leveren vind ik wel jammer. Een 1.5 V6 met turbo is histories ook zeer verantwoord. maar ook kleine V8’s met 2 liter inhoud. Jammy 🙂

    Sergio Marchionne lees dit bericht ook even.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 07:02
    Permalink

    Heel leuk al die turbo’s maar zou best het gezicht van de toekomstige eigenaars willen zien als dat ding na verloop van tijd kapot gaat.
    Gaat een heel duur grapje worden om zo’n turbo te vervangen.
    Dit is toch weer iets om op te gaan letten als je straks in de markt ben voor een leuke tweede hands… zo van hoe lang gaat die turbo nog mee? en heeft de vorige eigenaar er wel goed mee omgegaan.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 07:24
    Permalink

    Zijn er hier Fiat dealers die kunnen zeggen wat het kost om een turbo te vervangen van een twinair? Als je deze kosten zet tegenover wat zo’n goedkope twinair mito of 500 nog waard is over zeg >5 jaar dat weet je dat je op zo’n moment niet blij bent met deze huidige belastigvoordelige-goedkope-autotjes hype.
    Nu zijn deze kleine en in massahoeveelheid gebouwde turbo’s wel goedkoper/betrouwbaarder dan de turbo’s die ik ooit in mijn auto gehad heb maar het blijven slijtagegevoelige ondingen als ze ooit een keer vervangen moeten worden. De arbeidskosten alleen al 🙂

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 07:53
    Permalink

    @AR 159: Een meer cilinder turbo heeft teveel interne wrijving en daardoor meer verlies en uitstoot dus dat gaat em niet worden voor de kleinere auto’s.Waar men aan de andere kant voor het nieuwe hogere klasse de motoren met turbo V6 en V8 al klaar zijn met minder inhoud meer pk.en veeeel schoner.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 07:58
    Permalink

    @Saya: Ga met de tijd mee.motoren 25 jaar terug draaiden 150.000km en waren op.heden tendage draaien motoren makkelijk 300.000 km en zijn dan pas aan het einde van hun latijn.Turbo’s daarentegen als je een beetje scholing krijgt voor dat je em op z’n falie geeft draaien 150.000 km.en de nieuwe kogellager turbo’s gaan nog langer mee.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 10:14
    Permalink

    Saya : turbos gaan ( behalve op feestjes) een leven lang mee( uitzondering VW ..) . Ze zijn nu , in tegenstelling , tot eerder bestand tegen veel hogere belastingen . Denk eens aan de start / stop inrichtingen nu.
    Een Turbo vervangen als deze stuk is hoeft daarbij zelden. Nagenoeg altijd te repareren voor een derde van het bedrag. Je dealer wil je anders doen geloven . Deze wil nog iets verdienen.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 12:32
    Permalink

    @Saya

    Dan kun je ook een revisie turbo krijgen. Maar zoals alfaspeed aangeeft gaan die zelden stuk behalve bij VAG (vooral TFSI’s) en Toyota heeft nog al eens de slangen los op de D4D’s. Maar ja dan heb je het wel over twee poducenten.

    @alfaspeed
    Een V12 met 6L zonder turbo heeft toch niet meer wrijving dan een 4L V12 met turbo.

    Een V6/8/12 zou ik niet zo zeer kopen om de grote inhoud meer voor het het geluid de mooie loop het aangezicht onder de kap iets om trots op te zijn. En natuurlijk de pk/l. Pesoonlijk vind ik een plok met een hoog aantal pk/l intresanter dan veel L/PK. Anders kun je net zo goed in een 599 een 4pits 6L blok stopen maar ik denk dat er dan geen kopers voor zijn in iedergeval niet voor die prijs. Techniesch trekt een het blok van de 3200GT me dus meer dan een HEMI bijde V8 de HEMI veel inhoud en brute kracht. De 3,2 V8 is techniek en veel PK/L + soeplesse.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 18:37
    Permalink

    @AR 159: Waar ik op doelde is de trend om minder cilinders in kleine auto’s te stoppen en minder te uitstoot te hebben.Maar een kleinere V12 zoals je zelf aangeeft is uit technisch oogpunt wel te doen maar niet erg efficient.

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 20:53
    Permalink

    @iedereen dank voor de uitleg
    Ik moet inderdaad toch maar een keer een nieuwe auto gaan aanschaffen mijn laatste ervaring met een turbo auto was dat het onding al kapot ging zodra ik de autosleutels uit mijn jas pakte.
    En ja ik ben zuinig op mijn auto’s. 🙂

    weer wat geleerd

    Beantwoorden
  • 25 maart 2011 om 12:48
    Permalink

    @alfaspeed

    Ok dat is wel duidelijk.

    Wat betreft Alfa:
    Ik wil ze ook niet in een Mito hebben of zo maar een Kleine V6 biturbo in een giulietta zou niet misstaan als GTA ook de 4C die dan 6C zou moeten heten zou leuk zijn met een degelijk blok.

    Voor de Giulia en 166 opvolger dan de V6 en V8

    Voor Maserati en Ferrari zou ik nooit en te nimmer naar een 4pitter kijken. Daar in mogen alle varianten van minimaal 6V (bi) turbo tot V12 al dan niet met turbo’s.

    Maar ik vind deze twee pitter ook een zeer intresante ontwikkeling.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.